آرشیو اخبار صفحه سه

...
آینده پژوهی تحولات نسلی؛پرسش هایی برای تاملات بیشتر  (قسمت 3 و پایانی) آینده پژوهی تحولات نسلی؛پرسش هایی برای تاملات بیشتر (قسمت 3 و پایانی) قسمت ا ول

قسمت دوم


)✍🏼حسینعلی رحمتی


27. در آینده چالش های اخلاقی و معرفتی ناشی از فناوری ها بیشتر معطوف به دین و اخلاق خواهد بود، یا نهادهای تبلیغ دین (مانند حوزه های علمیه)، یا افراد دیندار در جامعه،‌ یا متون دینی و تفسیر آنها؟ یا همه یا بعضی از این موارد؟ هر یک از آنها که باشد چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت؟
28. (از منظر رابطه بین دین و اخلاق) این که نسل آینده نسبت به والدین خود انسان هایی اخلاق مدارتر (ولی نه لزوما دیندارتر) باشند چه اندازه محتمل است؟ مبلغان اخلاقِ دینی برای مواجهه با این وضعیت چه باید بکنند؟
29. آیا ممکن است نسل آینده «انسانیت» را به عنوان دین خود انتخاب کند؟ (چیزی که برخی هم اکنون هم مطرح می‌کنند) از منظر اخلاق و تفکر اسلامی ایرادهای چنین دیدگاه های چیست؟
30. برخی مانند یووال نوح هراری گفته اند عصر تکنولوژی به مدد هوش مصنوعی دین و کتاب آسمانی خود را هم تدوین خواهد کرد که برخلاف فن‌آوری‌های چاپ و پخش قبلی که قادر به تشخیص «خوب یا بد» بودن کتاب مقدس نیستند، هوش مصنوعی دارای قدرت «اصلاح باورهای دینی» است. از منظر تفکر اسلامی مهم ترین نقدهای وارد به این دیدگاه چیست؟
31. آیا شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نگرش زنان و دختران را به جنسیت (به طورخاص، زنانگی) و نسبت اخلاق و جنسیت و ارزش های زنانه تغییر داده است؟ سمت و سوی این تغییرات در آینده چه خواهد بود؟
سه شنبه بیست و یکم فروردین ۰۳
 آینده پژوهی تحولات نسلی؛پرسش هایی برای تاملات بیشتر  (قسمت 2 از 3) آینده پژوهی تحولات نسلی؛پرسش هایی برای تاملات بیشتر (قسمت 2 از 3) 10. غیر از فضای مجازی چه عواملی در شکل گیری شکاف نسلی موثر است؟
11. چه حوزه‌هایی از زندگی اجتماعی تحت تاثیر شکاف نسلی قرار می‌گیرند؟
12. آیا شکاف نسلی بین افراد یک نسل هم وجود دارد؟
13. چگونه می‌توان از فضای مجازی برای ترمیم فاصله بین نسلی استفاده کرد؟
14. ضرورت ها و بایسته های مدیریت تحولات و تفاوت های نسلی چیست؟
15. در جامعه ای چون ایران، باورها و اعتقادات دینی چه نقشی در تحولات نسلی دارد؟
16. در آینده پژوهی تحولات نسلی چه اصول اخلاقی باید مراعات شود؟
17. نسبت «مهدویت» با آینده پژوهی تحولات نسلی چیست؟
یکشنبه نوزدهم فروردین ۰۳
آینده پژوهی تحولات نسلی؛پرسش هایی برای تاملات بیشتر  (قسمت ۱ از 3) آینده پژوهی تحولات نسلی؛پرسش هایی برای تاملات بیشتر (قسمت ۱ از 3) 🔻طرح این پرسش ها برای ایجاد یک بارش فکری و زمینه سازی برای تاملات و تحقیقات بیشتر است. همچنین با این هدف معرفی می‌شود که ان شاءالله از سوی علاقه مندان و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی اصلاح و تکمیل شود.
لازم به ذکر است که بخشی از این سوالات حاصل کارگاه #آینده_پژوهی است که با حضور جمعی از #خواهران_طلبه برگزار شده است و به این وسیله از آنها تشکر و قدردانی می‌شود.
یکشنبه نوزدهم فروردین ۰۳
نسل جدید، مخفی زیر زبان نسل جدید، مخفی زیر زبان یکی از راههای فهم #تحولات_نسلی، توجه به #زبان گفتاری نسل جدید است، چراکه زبان نمود تفکر، و به گفته فیلسوفان، خانه وجود است. امام علی(ع) فرمود سخن بگویید تا شناخته شویید،که آدمی زیر زبان خود پنهان است.

🔹شیوه حرف زدن یا واژگان موجود در موسیقی #نسل_جدید را با نسل بزرگترها مقایسه کنید تا تغییرات دو نسل را بهتر متوجه شوید.

حسینعلی رحمتی
17 فرودین 1403

👋🏽 اندکی اندیشه ضرر ندارد
جمعه هفدهم فروردین ۰۳
چرا حرف مان را نمی‌شنوند؟ چرا حرف مان را نمی‌شنوند؟ به تغییر و تحولات معرفتی، فرهنگی، ارزشی و اجتماعی #نسل_جدید توجه نداریم. متوجه #تحولات_نسلی نیستیم. از این رو نمی‌توانیم «منطق» رفتارهای آنها در فضای مجازی و فیزیکی را درست درک و تحلیل کنیم. در نتیجه، #گفتگو باآنها شکل نمیگیرد وراهکارهایی که ارایه می‌کنیم نوعا از سوی آنها مورد استقبال واقع نمی‌شود. چهارشنبه پانزدهم فروردین ۰۳
آمار سایت
مشاهده کامل آمار