آرشیو اخبار صفحه یک

...
استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟! استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟! به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سازمان انتشارات پژوهشگاه به مناسبت دوازدهم اردیبهشت، سالروز شهادت استاد مطهری و گرامیداشت روز معلم در یادداشتی به معرفی کتاب دو جلدی «طهور در ساغر» به قلم حسینعلی رحمتی پرداخته است که این اثر برای آشنایی جوانان با منظومه‌ی فکری استاد مرتضی مطهری منتشر شده است.

مشروح این یادداشت در ادامه آمده است:
پنج شنبه سیزدهم اردیبهشت ۰۳
چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی نوزدهمین نشست علمی هفتگی «دین، چالش های روز» با عنوان «چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی رحمتی، عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث در روز چهارشنبه۲۹فروردین ماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۱، با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث، انجمن کلام اسلامی و مرکز علمی پاسخگویی به مسائل دینی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر رحمتی هدف بحث را، شناخت برخی از چالش های عملی و نظری ناشی از فراگیر شدن فاوا و هوش مصنوعی عنوان کرد تا انگیزه ای برای راه‌کارهای جدی و عمیق ایجاد شود. ایشان با تعریف چالش، بیان کرد که چالش ها گاهی به صورت سوال و شبهه در عرصه نظر هستند و گاهی مشکل و مسئله در عرصه عمل.
گزارش از: ناهید ملمعی خوزانی
پنج شنبه ششم اردیبهشت ۰۳
💢 فغان سعدی ز دست فجازی 💢 فغان سعدی ز دست فجازی گذشتگان ما با خوشه چینی از خرمن بزرگان ادب و هنر کشورمان چون سعدی و حافظ و مولانا و فردوسی، درست گفتن، درست نوشتن، و از همه مهم تر، «درست زیستن» را می‌آموختند، اما نسل امروز با اعتیاد به فضای مجازی و فراموشی آن بزرگان، هم شیوه گفتن و نوشتنش کج و معوج شده هم شیوه زیستن خود را از سلبریتی ها و افراد بی مایه می‌گیرد. این خطر بزرگی است که ادب، اخلاق و فرهنگ جامعه ما را تهدید می‌کند و دلسوزان باید برای آن چاره ای بیاندیشند.

حسینعلی رحمتی
1 اردیبهشت 1403 (روز سعدی)
شنبه یکم اردیبهشت ۰۳
نشست علمی چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی نشست علمی چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی سلسله نشست‌های دین و چالش‌های روز از سوی انجمن کلام اسلامی حوزه، با همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث و مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی قم به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

نوزدهمین جلسه از این سلسله نشست‌ها با موضوع «چالش های فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی» با سخنرانی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر «حسینعلی رحمتی» عضو هیات علمی گروه اخلاق کاربردی پژوهشگاه قرآن و حدیث، همراه خواهد بود.

این نشست روز چهارشنبه ـ 29 فروردین 1403 ـ ساعت 21 الی 22 به صورت آنلاین برگزار می‌شود و شرکت برای عموم علاقمندان آزاد است.

علاقمندان می‌توانند از لینک زیر جهت ورود استفاده نمایند:

https://www.aparat.com/el_balagh/live
دوشنبه بیست و هفتم فروردین ۰۳
بایسته های نقد اخلاقی فضای مجازی بایسته های نقد اخلاقی فضای مجازی باید مشخص کنید که براساس چه مبنایی می­خواهید به نقد این فضا بپردازید. این مبنا می­تواند جهات مختلفی داشته باشد مثلاً ممکن است از منظر اخلاق دینی یا از منظر عقلی این نقد را انجام دهید. بعد از مشخص کردن این مبنا باید تعیین کنید از منظر چه نظریه­ای می­خواهید فضای مجازی را نقد اخلاقی کنید؛ مثلاً در مبنای اخلاق دینی این نقد از منظر سودگرایی یا از منظر اخلاق فضیلت یا از منظر وظیفه­گرایی اخلاقی است. مشخص کردن این کار باعث می­شود نگاه­هایی که براساس هر یک از این­هاست با دیگری متفاوت باشد. مثلاً یک وظیفه­گرا با کوچکترین کار غیراخلاقی در فضای مجازی مخالفت می­کند اما یک نتیجه­گرا معتقد است مزایای فضای مجازی بیشتر از مشکلات آن است و از این منظر قابل دفاع است.

حسینعلی رحمتی
یکشنبه بیست و ششم فروردین ۰۳
آمار سایت
مشاهده کامل آمار